Vaatetusalan yrittäjän Mira Haukipuron vaateliike Pujenko Fashion aloitti ensin verkkokaupalla ja on jatkanut nyt pari vuotta kivijalkamyymälällä, joka sijaitsee Haapaveden keskustassa.
Varsinaiselta koulutukseltaan Mira on meijeristi ja työskentelee tällä hetkellä tuotantosihteerinä Valiolla, joten kiirettä pitää ja ajankäytön suunnitteluun täytyy kiinnittää erityistä huomiota.
YTEK Yrityspalveluiden Yrittäjäringin tarjoamat some-koulutukset ovat antaneet apua näkyvyyden parantamiseen ja markkinoinnin suunnitteluun sekä verkostojen luomiseen. Mira on tähän mennessä osallistunut kahteen Yrittäjäringin tapaamiseen.
– Osallistuin etäyhteyden kautta Facebook -sometyöpajaan ja sain hyviä vinkkejä some- ja digimarkkinointiin. Tapaamisissa voimme vertailla ja saada näkökulmaa kun painimme samojen asioiden kanssa. Meidän naisryhmässä on korostunut oma hyvinvointi. Kun tekee 12-tuntisia työpäiviä, niin on tärkeää pitää itsestään huolta, Mira tähdentää.
Verkkokauppa ei ole jyrännyt kivijalkaa
Mira kertoo, että myymälästä menee enemmän tuotteita, mitä verkkokaupasta eli kivijalkamyymälälle on tarvetta ja täten asiakkaat saavat valinnanvaraa pikkukaupungin tarjontaan. Hän laajensi Oulaisiin kesäkuun lopulla ja yritys työllistää hänen itsensä lisäksi yhden kokoaikaisen ja yhden osa-aikaisen työntekijän.
Osallistuin etäyhteyden kautta Facebook -sometyöpajaan ja sain hyviä vinkkejä some- ja digimarkkinointiin.
– Vaatetusala on aina ollut intohimo ja pari vuotta sitten oli sopiva sauma lähteä kokeilemaan omaa yritystä. Tyypillinen asiakaskunta on 25-90-vuotiaat ja aivan nuoria ei paljoa käy, vaikka käyvät toki farkkuja ja muuta katsomassa. Rentoja tunikoita menee eniten kaupaksi. Ne ovat perusmukavia ja ”armollisia”, Mira kertoo hymyillen.
Mira nauttii vaatekaupan pitämisestä, johon kuuluu monipuolisia tehtäviä, kuten asiakaskohtaamisia, markkinointia ja tilausten hoitamista toimittajille sähköpostitse.
Vertaistuesta voimaa arkeen ja työhön
Kesällä vertaisryhmäcoaching-ryhmiä pyöri Haapavedellä kaksi ja Ylivieskassa yksi. Tänä syksynä on tarjolla vielä kaksi ryhmää ylivieskalaisille yrityksille. Coaching-ryhmät kokoontuvat noin kerran kuukaudessa ja some-työpajoissa on vaihtuva aihe. Syksyn työpajoissa painottuvat some-markkinointi ja yleinen markkinoinnin suunnittelu.
Coaching -ryhmien tavoitteena on jokaisen ryhmään kuuluvan yksilöllinen oppiminen ja taitojen kehittäminen hyödyntämällä ryhmän jäsenten erilaisia taitoja ja kokemuksia. Näin uudet yrittäjät saavat runsaasti vinkkejä yrittäjyyteensä. Aiheina coachingissa on muun muassa ajanhallinta ja oman työn organisointi, itsensä johtaminen, työhyvinvointi, uusien toimintatapojen hakeminen, työn ja vapaa-ajan rajaaminen.
– Nykyinen Yrittäjärinki 2.0 -hanke on saanut hyvää palautetta, varsinkin Haapavedellä luonnollisesti, kun hanke on siellä uusi. Pienyrittäjä kaipaa juuri tällaista vertaistukea ja somekoulutukset on koettu hyvänä oppina oman yrityksen kehittämisen näkyvyyden kannalta, kertoo hanketyöntekijä Sami Vuolteenaho.