Rukan V.P.K. ry suorittaa palo- ja pelastustehtäviä, ensivastetehtäviä, sekä öljyntorjuntatehtäviä Kuusamon ja Rukan paloasemilla. Vuosittain Rukan paloasemalle tulee hälytyksiä runsaasti, joten vapaaehtoisuuteen perustuvalla sopimuspalokunnalla on merkittävä rooli Pohjois-Kuusamon alueella.
Sopimuspalokuntalaiselta vaaditaan runsaasti osaamista
Paloaseman miehistöltä vaaditaan soveltuvuustestien hyväksyttyä suoritusta, sekä tiettyjen peruskurssien käymistä. Peruskurssien lisäksi on mahdollista suorittaa erikoistehtäviin pätevöittävää (mm. vesipelastus, savusukellus ja ensivaste) tai muuten ammattitaitoa lisäävää (esim. hälytysajoneuvon kuljettaminen, vauriopuiden käsittely) koulutusta. Sammutusauton kuljettaminen edellyttää C-ajokorttia, eikä sopimuspalokuntalaisilla ole korttia välttämättä omasta takaa. Rukan tilanne on erityisen hankala, sillä vain puolella palokuntalaisista on sammutusauton ajamiseen oikeuttava ajokortti. Vuonna 2016 joka neljänteen hälytykseen ei ollut C-kortillista kuljettajaa saatavilla.
Vapaaehtoiselle, yksityiselle sopimuspalokuntalaiselle C-kortin hinta on varsin suuri henkilökohtainen investointi ja siksi Leaderin 90-prosentin tuki on merkittävä apu ongelmaan
Neljätoista sammutusauton kuljettajaa
Koillismaan Lähtövarmuus 2017 -hankkeen tarkoituksena on kouluttaa lisää palokuntien jäseniä kuljettamaan sammutusautoja, sekä varmistaa, että tarvittava määrä kuljettajia on hälytyksen tullessa saatavilla. Hankkeen avulla saadaan C-kortti neljälletoista sopimuspalokuntalaiselle neljälle paloasemalle (Kuusamo, Ruka, Taivalkoski ja Posio). ”Vapaaehtoiselle, yksityiselle sopimuspalokuntalaiselle C-kortin hinta on varsin suuri henkilökohtainen investointi ja siksi Leaderin 90-prosentin tuki on merkittävä apu ongelmaan”, kertoo Kuusamon VPK:n päällikkö Ari Isokääntä.
Tavoitteena on saada kaikki Kuusamon (Kuusamo ja Ruka), Taivalkosken ja Posion sopimuspalokuntien hälytysosastolaiset koulutettua ajamaan sammutusautoa vuoden 2017-2018 aikana. Projektin jälkeen Kuusamon VPK:lla on kahdeksan, Taivalkosken VPK:lla neljä ja Posion VPK:lla kaksi uutta C-kortillista jäsentä. Hälytyksen tullessa riittävä määrä kuljettajia helpottaa muidenkin tehtävien jakamista.
Rukan VPK on aktiivinen
”Rukalla on tällä hetkellä kuusi aktiivista jäsentä, mutta tarvetta olisi 8-13 aktiiviselle sopimuspalokuntalaiselle. Viisi lähtijää jokaiseen hälytykseen olisi ihannetilanne”, kertoo Isokääntä. Tilanne on hankala myös valtakunnallisesti, kun aktiiviset sopimuspalokuntalaiset vanhenevat. Tällä hetkellä toimintaa kuitenkin kehitetään jatkuvasti ja käynnistymässä on pilottihanke vaihtoehtoisista sammutusmenetelmistä. Sammutusheitteillä, eli sammutusmiinoilla ja läpilyöntisuihkuputkilla palontorjunta onnistuu aiempaa turvallisemmin myös hieman vähemmällä miehityksellä.
Hankeen päätyttyä Rukallakin on toivottavasti 100%:n varmuus siitä, että hälytyksen sattuessa sammutusautolle löytyy kuljettaja.