Pakuria on käytetty kansanlääkinnässä jo satoja vuosia, mutta Polar Nutrition on vienyt pakurin jalostuksen ja käyttömahdollisuudet monta askelta tuttua pakuriteetä pidemmälle. Laadukkaasta raaka-aineesta jalostetaan pakuriuutetta, jonka antioksidanttien määrä ja käytön helppous tekevät tuotteesta ainutlaatuisen.
Siperiasta Kuusamon kautta maailmalle
Polar Nutritionin pakuri tuotetaan Permin alueelta, Uralin juurelta. Pitkä, kylmä talvi ja puhdas, koskematon luonto jalostavat pakurista erityisen laadukasta. Hyvästä raaka-aineesta on syntynyt loistava tuote, jonka ympärille on helppo rakentaa markkinointiviestintää ja Leaderin hankerahoituksella se on onnistunut hienosti. ”Olemme olleet todella tyytyväisiä kaikkeen siihen, mitä hanke on mahdollistanut. On hienoa, miten meidän tuotteeseemme on uskottu yhtä vahvasti kuin itse siihen uskomme.”, kertoo Polar Nutritionin Esko Koivula.
Hankerahoitus tuotekehityksen ja markkinoinnin takana
Hankkeen mahdollistamat laboratoriotutkimukset ja analyysit antoivat tukevan pohjan tuotteen markkinoinnille ja myynnille. Pakuriuutteen ravintoarvot, hivenaineet ja puhtaus selvitettiin perusteellisesti. Kaikkia tuloksia ja argumentteja ei Eviran ohjeiden mukaan kuitenkaan kuluttajamarkkinoinnissa käytetä, sillä kyseessä on luonnontuote.
Jatkojalostus on mahdollistanut tuotteen kansainvälistymisen. Tuotepakkaukset suunniteltiin jo alun alkaenkin kansainvälisille markkinoille ja kielinä pakkauksissa on englanti ja suomi. Nettisivut jatkavat samaa linjaa ja sisältävät runsaasti tietoa tuoteesta ja sen käyttömahdollisuuksista. ”Hanke mahdollisti todella paljon; pakkaukset on suunniteltu laadukkaasti, uudet messustanditkin ovat saaneet erikseen kiitosta”, kertoo Esko Koivula.
Pakuri sopii moneen makuun
Koska ravintolamaailma on yrittäjille tuttu, on tuotteen käyttö tehty helpoksi kehittämällä maistuvia reseptejä. Lisäaineetonta pakuriuutetta kun voi lisätä sellaisenaan smoothieen tai jälkiruokiin tarvitsematta hauduttaa siitä tuntikaupalla teetä. Valmistusprosessi tuo pakurin lakritsamaisen makuvivahteen poikkeuksellisen voimakkaasti esille. Pakuripohjaisia ravintolamenuja löytyykin jo monesta paikasta. Esimerkiksi Lapland Hotels Tampereella tarjoaa punajuuri-pakurikeittoa ja Polar Nutritionin nettisivuilta löytyy ohje mm. pakuria sisältävään jäätelöön ja raakakääretorttuun. Kannattaa kokeilla!
Hanke mahdollisti todella paljon; pakkaukset on suunniteltu laadukkaasti, uudet messustanditkin ovat saaneet erikseen kiitosta
Hyvät asiakaskontaktit löytyvät messuilta
Riittävän suuri volyymi ja tuoterepertuaari mahdollisti pääsyn isojen jälleenmyyjien hyllyyn. Tuotetta myyvät tällä hetkellä kotimaassa mm. Ruohonjuuri, Punnitse & Säästä sekä Life-myymälät. Moni asiakaskontakti on löytynyt messuilta, jotka ovat olleet merkittävä tekijä kontaktien ja myyntikanavien avaamisessa. ”Esimerkiksi hyvinvointialan tapahtuma Biohacker Summit on ollut mahtava paikka asiakaskontaktien saamiseksi”, Koivula toteaa.
Polar Nutrition lähtee hankkeen avulla vauhdilla maailmalle: Seuraavaksi on tulossa Action Finland! -vientihanke Ranskaan ja kansainvälinen nettikauppakin on lähdössä huimaan nousuun. Vienti tähtää tällä hetkellä mm. Hollantiin, Australiaan ja Japaniin, sillä kasvun fokus on ulkomailla.
Kuvat: © Arsi Koivula Photography & Visuals