Aiemmat tilat eivät enää sopineet nykyiseen käyttötarkoitukseen ja tilat kävivät pieneksi raskaalle kalustolle.
-Vanhat toimitilat olivat noin 500 neliötä ja meille tuli tarve laajentaa sen takia ettei se ollut sopiva raskaan kaluston pesuihin, kertoo toimitusjohtaja Kari Kassinen.
-Jonkin verran sielläkin tehtiin raskaan kaluston pesuja, mutta halli ei ollut läpiajettava joten se hankaloitti toimintaa, Kassinen täsmentää.
Uudet tilat ovat yli 900 neliötä ja ne on suunniteltu nimenomaan raskaan kaluston pesutarpeita ajatellen. Hallin rakentaminen aloitettiin huhtikuussa 2017 ja Kuljetus Kassinen pääsi muuttamaan jo marraskuussa uusiin tiloihin.
-Sijainti on todella hyvä, vastaavia raskaan kaluston pesuhalleja ei ole lähistöllä. Muualla on keskitytty enemmän yhteen asiaan: toinen pesee henkilöautoja, toinen asuntoautoja ja joku taas raskasta kalustoa. Me hoidamme ne kaikki, Kassinen myhäilee.
-Savikko sijaitsee naapurissa 200 metrin päässä ja heillä on lähemmäs parisataa autoa. Kesko on vieressä ja heillä käy varmaankin sata autoa päivässä. Lisäksi moottoritieltä on kohtuu helppo koukata tähän. Paikka on aika otollinen, Kassinen miettii.
Leader-rahoitus mahdollisti yrityksen laajentamisen
Leader-rahoituksen saaminen mahdollisti Kassisen mukaan oman yrityksen laajentamisen ja lisätyöntekijöiden palkkaamisen.
-Ilmankin olisi tehty todennäköisesti, mutta silloin olisi pitänyt ottaa halliin vuokralaisia. Kyllä siitä oli iso apu, Kassinen viittaa Oulun Seudun Leaderin myöntämään rahoitukseen.
Autopesu Maxin toiminta on lähtenyt liikkeelle varsin vauhdikkaasti. Kassisen mukaan yli kuutisensataa autoa on mennyt tähän mennessä koneen läpi. Sen päälle tulee vielä käsinpesut, joita on noin 500 vuodessa.
-Vaikka homma on lähtenyt positiivisesti käyntiin niin aina pitää saada enemmän myyntiä, Kassinen tietää.
Uusi kone ja läpiajettava halli mahdollistavat jopa 34 metrin rekan pesun. Ennätys on ollut kuusitoista raskasta yhdistelmäajoneuvoa päivässä ja keskiarvo pyörii kymmenen hujakoilla.
Pinnoite on parempi kuin vaha
Raskaan kaluston pesujen ja fiksauksien lisäksi Kassinen aikoo laajentaa henkilöauto puolelle.
-Sitä on kyllä tehty koko ajan, mutta ei vielä kunnolla markkinoitu. Ammattiautoilijat tietävät paikan ja uusia asiakkaita tulee lähes päivittäin. Puskaradio toimii, mutta isompia markkinointikampanjoita on tulossa, Kassinen raottaa tulevaisuuden suunnitelmia.
-Vuoden alusta ollaan tehty myllytyksiä ja pinnoituksia yksityisautoilijoille, Kassinen kertoo ja jatkaa: poistamme autosta naarmut ja laitamme keraamisen pinnoitteen. Vahauksia ei tehdä ollenkaan vaan kaikki on jonkinlaista pinnoitusta.
Pinnoitteen ero vahaukseen on kestävyys; se suojaa uv-säteilyltä ja on helpompi pestä.
-Pinnoite kestää kuudesta kuukaudesta vuoteen – jopa viisi vuotta. Ja se ei lähde liuotinpesuaineilla pois niin kuin vaha, tietää Kassinen.
Pinnoitteiden laitossa on paljon työtä. Ensin tulee normaalipesu ja lian poisto. Sen jälkeen poistetaan tiestä tarttunut piki ja lopulta tehdään vielä raudan poisto.
-Se on ihan uskomaton määrä, mitä auton kyljissä on rautaa. Kun painat jarrua niin jarrulevyistä lentää tulikuuma rautahippu ja se palaa kylkeen kiinni ruostuttaen autoa, Kassinen kertoo.
Kuljetus Kassinen työllistää tällä hetkellä 14 työntekijää, joista pesutoiminnassa on kuusi henkilöä ja kaksi Kassista.