Tapahtumia joka lähtöön
Kalajoen keskustan isäntähanke alkoi lokakuussa 2015. Rieska-Leaderin rahoittaman hankkeen tavoitteena oli liiketoiminnallisen kiinnostavuuden, viihtyisyyden ja yhteistyön kehittäminen.
Hankkeessa keskustan tapahtumat ovat olleet merkittävässä roolissa. Vanhat, olemassa olevat tapahtumat kehitettiin toimivammiksi sekä luotiin uusia tapahtumakokonaisuuksia
– Olemme luoneet tapahtumien vuosikellon ja markkinointisuunnitelman. Lähes joka kuukaudelle on tapahtumia tai tempauksia ja tapahtumat ovat vakiinnuttaneet paikkansa, projektipäällikkö Mari Palin kertoo.
Tänä vuonna ystävänpäivänä jaettiin yrityksiin 25 pehmonallea, joihin yritykset saivat laittaa haluamansa lisäbonuksen, kuten suklaapatukan tai lahjakortin liikkeeseensä, minkä jälkeen nallet piilotettiin ympäri keskustan yrityksiä asiakkaiden etsittäväksi. Pienten tempausten lisäksi on järjestetty isompia tapahtumia, kuten Eurooppalaista ruokatoria, Pauhamia, Black Fridayn ja Joulunavajaisten yhteistapahtumaa, sekä yrittäjien yhteistä Outlet-myymälää, josta on kyselty lisätietoja ympäri Suomea.
– Tänä vuonna isompia tapahtumia on useampia, kun kaksi eri kauppakeskusta avataan sekä kulttuuritalon avajaiset osuvat tälle vuodelle myös, Palin toteaa.
Keskusta viihtyisäksi
Tapahtumien ja yhteistyön lisäksi Kalajoen keskustan viihtyvyyttä on haluttu lisätä. Yrittäjäyhdistyksellä on siirrettäviä kojuja, joita voi varata esimerkiksi torikojuiksi tai lipunmyyntipisteiksi. Tänä vuonna on tarkoituksena lisätä teemavaloja talveksi ja hankkia keskustaan uusia pyörätelineitä.
– Viime keväänä Merta-market purettiin ja sen kunniaksi järjestimme läksiäiset, jossa paikalliset saivat spraymaalata kaupan seiniin.
Kalajoen keskusta on tällä hetkellä muutoksen keskellä, sillä uusi kauppakeskus ja kulttuuritalo on rakentumassa ja keskustaan rakennetaan muutenkin paljon uusia kiinteistöjä.
Optiovuosi hankkeen jälkeen
Kaksivuotinen hanke tuli päätökseen muutama kuukausi sitten, minkä jälkeen yhdistys haki optiovuotta. Tavoitteisiin on lisätty toritoiminnan, keskustan vetovoimaisuuden ja yhteistyön kehittäminen sekä yrittäjäyhdistysten jäsenten aktivoiminen.
– Tälle vuodelle on laitettu monia tavoitteita ja esimerkiksi joulun alle Kalajoesta halutaan luoda joulukylä, Palin paljastaa.
260 jäseninen yhdistys kasvaa koko ajan eikä merkkiä vauhdin hidastumisesta näy.